A medical fitness vagy orvosi fitnesz egy elég rugalmasan értelmezett kifejezés itthon és külföldön egyaránt. Igazán sehol nincs pontosan definiálva mi is ez, inkább az, hogy egy medical fitnesszel foglalkozó szakember milyen kompetenciákkal rendelkezik vagy hogy mire jó. Ezek természetesen fontos szempontok, de a kérdésre nem válaszolnak, ezért szeretném megfogalmazni, hogy mi mit értünk medical fitness alatt, ehhez azonban szeretnék letisztázni pár másik fogalmat.

Személyi edzés

Egészséges egyének számára személyi edző által összeállított és vezetett edzésprogram, amely célkitűzései összhangban vannak az egyén céljaival és képességeivel. Tehát a személyi edzőnek tudnia kell egyénre szabott edzéstervet készítenie, tisztában kell lennie a gyakorlatok helyes kivitelezésével, illetve segítenie kell a résztvevő edzésmunkáját egyéb eszközökkel (pl. táplálkozási tanácsadás, motiváció, életmód tanácsadás). Fontos, hogy itt egészséges egyénekről van szó, akiknek első körben az életmódjuk megváltoztatásában kell segíteni, nem rehabilitációról van szó.

Funkcionális edzés

Edzés módszer, amely során olyan mozdulatokat végzünk, amikkel a mindennapokban is találkozhatunk (úgynevezett funkcionális gyakorlatok). A legtöbb ember azonban nem cipel a feje fölött egy kézzel több tíz kilós súlyokat vagy üt egy nehéz kalapáccsal traktor gumit a mindennapokban, ha így lenne akkor nem lenne szükség ilyen edzésekre. Ez problémássá teszi annak a körül határolását, hogy pontosan milyen funkcióról beszélünk. Akkor mitől funkcionális? Szervezetünknek rengeteg feladatot kell ellátnia, ebben a mozgásszervrendszer sem különbözik. Talán könnyebb úgy megfogalmazni, hogy olyan gyakorlatokról beszélünk, amelyek valamilyen alapvető mozgásmintát gyakoroltatnak (pl. tolás, guggolás, futás) vagy valamilyen mozgásláncban (pl. elülső, hátulsó lánc) dolgoztatják a testünket. Az egyes izomokra végzett izolált gyakorlatokkal szemben, ezek valóban a testünk egy-egy funkcióját gyakoroltatják, így felkészítve minket a hétköznapokban akár váratlan feladatokra is, arról nem is beszélve, hogy sokkal szórakoztatóbbak.

Gyógytorna

A mozgásterápiának megvan a helye a legtöbb orvosi szakág kezelési módszerei között, legyen az kardiológia, onkológia, pszichiátria vagy bármilyen egyéb szakirány. A mozgásszervrendszer kölcsönhatásban van a többi szervrendszerrel is, tehát ugyanúgy, ahogy például a pszichés, emésztőszervi, légzőszervi problémák kihatással lehetnek a fizikális teljesítőképességünkre, a mozgás is segíthet olyan problémákon, amelyekre elsőre nem is gondolnánk. Ilyen például a légzőtorna, különböző relaxációs technikák vagy gyerekek (és felnőttek) számára játékos tornák, amik irányulhatnak egészen a finom motoros készségek fejlesztésétől a szociális készségfejlesztésig. A legnyilvánvalóbb alkalmazási területe természetesen a mozgásszervi problémák esetén van és mivel a rendelőnek is ez a fő profilja, főleg erre fogok koncentrálni. Így már egyértelmű, hogy akiknek ilyen jellegű tornára van szüksége, azok valamilyen egészségkárosodás vagy mozgásszervi probléma utáni rehabilitációra szorulnak. A gyógytorna orvosi ajánlás és/vagy gyógytornász állapotfelmérés alapján felállított kezelési terv szerinti, egyénre szabott mozgásprogram, amely a páciens panaszainak enyhítésére, illetve azok kiváltó okának megszüntetésére irányul. Az állapotfelmérés során meghatározzuk, melyik a hibás vagy hiányzó funkció, illetve, megkeressük ennek okát. Ha sikerült megszüntetnünk az okot és a funkció is helyreállt akkor a munka befejeződött. Ha a fájdalom megszűnt ugyan de továbbra sem megfelelő a mozgás minősége, akkor elkezdjük a hibás mozdulatokat / funkciót újra megtanítani, ameddig a hétköznapokban már gördülékenyen fájdalommentesen és automatikusan megy. A gyógytorna itt véget ér.

Medical fitness

Ha egyszer sikerült megszüntetni egy mozgásszervi panaszt a legtöbben szeretnénk, ha nem térne többet vissza. Ennek eléréséhez többnyire a fizikai állapotunk szinten tartása vagy folyamatos fejlesztése lesz a megoldás. Itt érünk el ahhoz, mi is az a medical fitness. Egy sikeres rehabilitáció után akár szinten tartásként, akár további fejlődés, akár prevenció céljával kialakított egyéni mozgásprogram, amely funkciót, mozgásmintát gyakoroltat minden mozgássíkban, gyógytornász által vezetve. Gondolhatunk rá egy köztes állapotként gyógytorna és edzés között, ahol a gyógytorna befejezése után tovább fejlesztjük az állóképességet, az izomerőt és a koordinációt, mint egy normál edzésen, csak a beteg eredeti problémáit alapul véve. A gyógytorna és medical fitness közötti kontraszt közel sem olyan éles, mint amilyennek a nevek alapján elsőre gondolnánk. A gyógytorna szó hallatán sokaknak jut eszébe egy csoport kedves idős néni, ahogy gumilabdákkal tornáznak a vízben vagy ahogy vállra tett kézzel emelgetjük a karunkat oldalra, miközben ritmusosan vesszük a levegőt. Pont emiatt a rossz beidegződés miatt, illetve a fent leírt valós különbségek miatt volt szükség rá, hogy valamilyen szinten különválasszuk a két dolgot.

Végül egy valós példával (a név megváltoztatása mellett) szemléltetném, hogy épül fel nálam egy terápia, ahol már medical fitnesst végzünk. Aranka váll fájdalommal érkezett hozzám, ami tenisz közben jelentkezett nála és olyan szintig jutott, hogy már a kutyájának se tudta eldobni a labdát fájdalom nélkül. Számára ezek voltak célok, melyeket kitűztünk a kezelési terv végére. Az állapotfelmérés során feltártuk, hogy egy vállízületi probléma okozza a fájdalmát, aminek okaként egy rosszul mozgó lapockát valószínűsítettem. A vállízület manuálterápiája után rátértünk a lapocka stabilitás helyreállítására és az ütő/dobó mozgások gyakorlására. Mire a gyógytornával eljutottunk hasonló terhelési szintre, mint a tenisz és fájdalommentesen, jó mozgásminőséggel teljesítette, a tenisz is problémamentessé vált. Ezen felbuzdulva Aranka úgy döntött, hogy tovább szeretné folytatni velem a munkát, hogy ne forduljon elő többet ilyen probléma, illetve érezte, hogy ezáltal akár jobb teljesítményt is tud majd nyújtani a pályán. Ezzel átlépve a medical fitness világába már régóta olyan feladatokat végzünk, amelyek jobban igénybe veszik a vállat (és az egész testet), mint a hobbi szintű tenisz.

Írta: Pataki Dalma, vezető gyógytornász, a Therapy4U alapítója és Kresz Ábris, gyógytornász

Képek forrása: Image by javi_indy on Freepik, Image by Racool_studio on Freepik